Gouden Ludo 2010

Het ontwikkelingsspel Hoogspanning (999 Games) is de winnaar van de Vlaamse spellenprijs 'Gouden Ludo' in 2010. Het spel dat in de vorige jaren al een ruime fanbasis opbouwde op de internationale spellenscène, won van de drie andere genomineerden. Dat waren Fresco (Queen Games), Small World (Days of Wonder) en Tobago (The Game Master).

Hoogspanning

HoogspanningWinnaar Gouden Ludo 2010

In 'Hoogspanning' staan de spelers in voor de energievoorziening van verschillende grote steden. Ze moeten het elektriciteitsnet uitbouwen, energiecentrales oprichten en die ook draaiende zien te houden door ze van de nodige ruwe grondstoffen te voorzien.

De energiecentrales worden per opbod verkocht en zijn aan het begin van het spel weinig rendabel, noch milieuvriendelijk, maar het is precies door deze centrales te kopen en te bouwen dat de ingenieurs tot betere inzichten zullen komen en de centrales gaandeweg interessanter zullen worden. In een volgende fase moeten de spelers hun centrales van de nodige grondstoffen voorzien om energie te kunnen produceren. Naarmate de spelers meer energie opwekken, kunnen ze meer steden bevoorraden, op voorwaarde dat ze hun productie op peil kunnen houden, uiteraard. Wie aan het einde stroom levert aan de meeste steden, wint het spel.

999 Games, 2009

--

Friedemann Friese

Lars-Arne Kalusky, Harald Lieske

2-6 spelers

vanaf 12 jaar

120 minuten

Fresco

FrescoGenomineerd Gouden Ludo 2010

Dit spel voert de spelers mee naar de periode van de renaissance waar hen een job als frescoschilder wordt aangeboden. Omdat die taak meer inhoudt dan het uitsmeren van verf op muren en plafonds, is het belangrijk dat de spelers hun dagen goed plannen. Dat begint al bij het zetten van de wekker want de pionnen van de spelers hebben stuk voor stuk te kampen met een ochtendhumeur en dat heeft een weerslag op hun werklust.

De pionnen die wel aan de slag gaan, kunnen ingezet worden op de markt (om verf te kopen), in de werkplaats (om verf te mengen), in het eigen atelier (om in ruil voor geld portretten te maken) of in de dom (waar ze in ruil voor prestigepunten meewerken aan de restauratie van het grote fresco). De vijfde en laatste optie is om een pion een avond vrijaf te geven in het theater, waardoor het humeur weer wat beter wordt. De speler die aan het einde van het spel de meeste prestigepunten heeft verzameld, wint het spel.

Queen Games, 2010

--

Marco Ruskowski, Marcel Süßelbeck

Oliver Schlemmer

2-4 spelers

vanaf 10 jaar

60 minuten

Small World

Small WorldGenomineerd Gouden Ludo 2010

In het geval van 'Small World' dekt de vlag absoluut de lading want in dit spel strijden de volkeren van het vreemdste pluimage -denk aan elfen, trollen, reuzen, lijkeneters en andere vrolijke vogels- om een plekje op de veel te kleine, bontgekleurde wereldkaart.

Het begint met het kiezen van een ras en de bijhorende speciale eigenschappen, die bij het begin van het spel telkens weer anders samengesteld worden. Daarna brengen de spelers hun ras op het bord. Dat kost hen sowieso twee rasfiches per gebied. Om bezette gebieden te veroveren moet een bijkomend rasfiche gelegd worden voor elk vijandelijk fiche dat verdreven moet worden. Aan het einde van elke beurt ontvangen de spelers overwinningspunten voor elk bezet gebied. Wie daarvan aan het einde de meeste bezit, wint het spel.

Doordat elk ras zijn eigen bijzondere eigenschappen bezit en andere belangen te verdedigen heeft, ontstaat snel een verrassende en spannende strijd waarbij het nodig is om tijdig een eigen ras in verval te laten gaan en de aanval opnieuw in te zetten met een nieuw ras.

Days of Wonder, 2009

Asmodee Benelux

Philippe Keyaerts

Miguel Coimbra, Cyrille Daujean

2-5 spelers

vanaf 8 jaar

40-80 minuten

Tobago

TobagoGenomineerd Gouden Ludo 2010

Het paradijselijke eiland Tobago vormt het decor voor een heuse schattenjacht. Daarbij kunnen de spelers gelijktijdig deelnemen aan vier verschillende expedities.

Door het uitspelen van aanwijzingenkaarten beperken de spelers gaandeweg voor elke schat de mogelijke vindplaatsen. Van zodra de exacte locatie van een schat vastligt, klimmen de spelers in hun terreinwagens en proberen ze als eerste de schat te bereiken en op te graven. Dan wordt de buit verdeeld.

Elke speler die een bijdrage heeft geleverd aan het vinden en opgraven van de schat, krijgt een deel van de opbrengst. Maar, zoals het legendarische schatten betaamt, duikt er af en toe eentje op met een banvloek die voor het nodige onheil zorgt.

Gelukkig zorgen de geheimzinnige beelden er voor dat er af en toe ook gouden amuletten aanspoelen op het strand die de spelers beschermen tegen de gevolgen van de banvloek maar ook andere voordelen met zich meebrengen. De speler met de meeste schatten aan het einde, wint het spel.

The Game Master, 2010

--

Bruce Allen

Bruce Allen

2-4 spelers

vanaf 13 jaar

60 minuten